Festival Jeden svět má novou podobu. Uvede fikční filmy, změní svůj název i vizuál

Jeden svět za čtvrtstoletí existence ukázal, že zážitkem v kině cesta za poznáním okolního světa často jen začíná. Festival každoročně uvádí desítky dokumentárních filmů o lidských právech a jejich porušování, přináší autentické příběhy i nové úhly pohledu.

Pro nadcházející ročník chystá hned několik novinek. Divákům a divačkám Jeden svět nově představí nadčasovou vizuální identitu a do programu zařadí i fikční snímky s lidskoprávní tematikou. V návaznosti na to také změní název, který bude mít nově znění Mezinárodní filmový festival o lidských právech Jeden svět. Dvacátý šestý ročník festivalu proběhne od 20. 3. do 21. 4. 2024 ve více než 40 městech po celém Česku.

Jeden svět letos oslavil pětadvacáté jubileum a za dobu existence se rozrostl v největší filmový festival s tematikou lidských práv na světě. I ve svém druhém čtvrtstoletí chystá pro diváky a divačky přehlídku dokumentů, které hýbou společností, nebo pofilmové debaty s hosty a hostkami z celého světa. Do roku 2024 však vstoupí i s několika novinkami.

Jednou z nejdůležitějších změn, které 26. ročník Jednoho světa přinese, je proměna vizuální identity festivalu. Ta se již nebude rok od roku měnit, jako tomu bylo doposud, ale získá nadčasovou podobu. Nový vizuál a logo tak budou Jeden svět provázet i v následujících letech.

„Věříme, že je Jeden svět dostatečně etablovanou značkou zaměřenou na téma lidských práv a zaslouží si nadčasovou podobu. Přestože zůstane vizuální identita pro příští ročníky stejná, budeme nadále pokračovat v každoročních proměnách festivalové znělky. Na jejích úpravách chceme spolupracovat s předními umělci a umělkyněmi,“ přibližuje novinky ředitel festivalu Ondřej Kamenický.

Nová vizuální identita včetně loga je inspirovaná původním logem Jednoho světa, se kterým se v roce 1999 zrodil. Tehdejší motiv v podobě Země ve spojení s běžícími lidskými figurkami nyní nahrazuje abstraktní motiv tvořený čtvercem protínaným kruhem.

Autory jsou známí čeští grafici Petr Hrůza a Martin Odehnal. Martin Odehnal v minulosti spolupracoval s předními galeriemi i muzei a je spoluautorem vizuální identity Zóny 8smička, za jejíž výstavní katalogy získali spolu s grafikem Štěpánem Malovcem třikrát ocenění Nejkrásnější kniha roku v kategorii katalog. Petr Hrůza je spoluzakladatel a autor vizuální identity projektu ArtMap. Dříve spolupracoval Národní galerií Praha nebo Galerií hlavního města Prahy a je podepsaný pod řadou publikací i výstav.

Se změnou vizuální identity 26. ročníku Jednoho světa souvisí i opuštění konceptu ročníkových témat. Aktuální společenská témata ale bude festival otevírat i nadále – především v dynamicky se proměňujících programových kategoriích. 

Fikční filmy i změna názvu

Další důležitou novinkou 26. ročníku festivalu bude obohacení programové nabídky – návštěvníci a návštěvnice se budou moci těšit nejen na promítání českých a zahraničních dokumentárních filmů, ale i fikčních snímků. Tematicky zůstanou hrané filmy ve stejném rámci jako zbytek programu a zaměří se na lidská práva. Fikční filmy tak budou spíše myšlenkově doplňovat dokumentární snímky v nesoutěžních tematických kategoriích. Počet promítaných dokumentů, které Jeden svět nabídne, však zůstane stejný jako v posledních dvou ročnících.

„Dokumenty i fikce dokážou pohnout diváky k akci tím, že ukazují důležitá témata, o kterých by se mělo diskutovat. Zároveň je trendem v rámci dokumentárních filmů používat fikční a hrané postupy pro zesílení účinku, které filmy na diváka mají. Proto už samotné striktní rozdělování filmů na dokumentární a hrané přestává na dnešním festivalovém trhu dávat smysl,” vysvětluje Kamenický. „Chceme se zaměřit na artovou hranou a festivalovou produkci, dát prostor titulům, které byly v českém prostředí přehlíženy, i uvádět hrané snímky ze zemí, kde není filmový průmysl tak rozvinutý jako v Evropě,“ dodává.

V návaznosti na začlenění fikčních snímků do festivalového programu přizpůsobí Jeden svět této změně i svůj oficiální název. Počínaje 26. ročníkem se název festivalu změní na Mezinárodní filmový festival o lidských právech Jeden svět (International Human Rights Film Festival One World).

The One World knows the winners!

The award-winning films at this year’s 26th edition of One World IFF were announced this evening (March 28th) at Cinema Lucerna in Prague, officially wrapping up the festival’s Prague segment. What films took home this year’s top prizes?

The 26th edition of One World International Documentary Film Festival saw its winning films selected not only by its esteemed jury members but also, in certain categories, by its audience members.  

This year’s One World featured a total of 96 feature-length films, 10 virtual reality projects, as well as short films for children. New to the One World festival programme this year was the addition of scripted, fictional films touching on human rights themes. 

Over 21,000 festivalgoers attended One World in Prague this year. 

International Competition Jury 

The International Competition Jury awarded the Best Director Prize to Kumjana Novakova for her film Silence of Reason. The film draws upon archive footage from the Hague Tribunal, providing a platform for the voices of women who endured harrowing experiences of sexual violence and torture during the conflict in Bosnia and Herzegovina. 

The International Competition Jury awarded the Best Film Prize to Life is Beautiful, directed by Mohamed Jabaly. In this very personal documentary, young Palestinian filmmaker Mohamed sets out on his first journey to Europe, unaware that what was meant to be just a month-long stay in Norway would eventually transform into an involuntary exile, shrouded in uncertainty with no foreseeable conclusion in sight. 

Václav Havel Jury 

In the Right to Know category, the Václav Havel Jury awarded the Best Film Prize to Extremists.br, directed by Brazilian documentary filmmaker Caio Cavechini. The film offers insight into Brazil’s divided society, where threats and violence are common tactics used by right-wing extremists. 

Czech Competition Jury 

Among the festival’s traditional categories include the Czech Competition, where a jury comprised of representatives from various international festivals selects the best Czech or Czech co-produced documentary from the past and current year. 

The Czech Competition Jury awarded the prize for Best Czech or Czech co-produced film from the past and current year to Notes from Eremocene, directed by Viera Čákanyová. 

Immersive Films Competition Jury 

The Immersive Films Competition Jury awarded their prize to the virtual reality project that demonstrated the most significant social impact within the Immersive Films Competition category. Evaluation criteria include the innovative use of immersive technology and compelling narratives aimed at raising awareness of human rights issues. 

The prize was awarded to the project I Took a Lethal Dose of Herbs, directed by Yvette Granata. 

Regional Jury 

The Regional Jury, which comprises two representatives nominated by One World Festival’s regional partners, awarded the film Tack, directed by Vania Turner. The film follows a Greek Olympic sailing champion whose life takes a turn for the worst after accusing a high-ranking sports official of rape, sparking the first #MeToo movement in Greece. 

Student Jury 

Every year, the festival selects a group of secondary school students who are actively involved in the One World in Schools programme. During the festival, they evaluate and select the best film in the One World for Students category. This year, the Student Jury Award went to the film Rahčan – Ella’s Riot, directed by Anne Marte Blindheim. 

Children’s Jury 

For the first time in history, the festival awarded a prize in the Docs For Families category for a short-length film that was shown as part of morning school screenings. The film was chosen by students involved in the year-long One World in Schools educational programme run by People in Need. The Children’s Jury Prize was awarded to the animated film The Girl with Brass Rings, directed by Sai Naw Kham. 

The Audience Award for Best Film 

In this year’s edition, the audience also had the chance to decide on the Audience Award winner and vote for their favourite film at the festival. The audience chose from 96 feature-length films, which included documentaries and the newly added fictional films. This year’s Audience Award went to the documentary film Is There Any Place For Me, Please?, directed by Jarmila Štuková. 

The Abakus Foundation Audience Award for Exceptional Debate 

This year, audiences were once again given the opportunity to vote for their favourite post-film debate that they felt best enriched and complemented the screened film. Out of 141 debates, the debate on the film Tack emerged victorious, having been held in the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic. The debate was led by Irena Hůlová from Amnesty International and lawyer Daniel Bartoň and was moderated by Anna Kotvalová. 

This year’s One World Festival showcased an impressive lineup, featuring 96 feature-length films, 10 captivating virtual reality projects, and a selection of short films tailored for children. A notable addition to this year’s program was the inclusion of scripted feature films exploring pressing human rights issues. Welcoming over a hundred esteemed guests to Prague from diverse corners of the globe, including India, Brazil, Colombia, and the United States, the festival truly embraced its international spirit. A total of 48 cities across the Czech Republic participated in this year’s edition, with select regions continuing the One World experience until April 21st. 

Thank you for experiencing One World in Prague with us. We look forward to next year!